Racing

Comfort Amazonen

Slim Borgudd och Bruno Mårtensson byggde Comfort Amazonen, troligtvis var det en anställd på Comfort Racing som blev av med sin Amazon när man skulle bygga en banracingvagn. Läs artikeln från 1977, publicerad i katalog Comfort- V 2-77.

"Den vackert gröna Volvo Amazonen, många har sett den på tävlingar mot slutet av banracingsäsongen - 76 och många fler hoppas vi kommer att få se den på utställningar och tävlingar 1977

Det primära med Comfort Amazonen har egentligen aldrig varit att bygga en ren vinnarbil utan snarare att prova hur de tillbehör och trimningsbitar passande Volvo vi säljer fungerar i praktiken. Samtidigt ger det vår personal erfarenhet, för det är de som helt och hållet gjort i ordning bilen utom när det gäller vissa mekaniska bearbetningar som vi inte har verktyg att utföra själva. Med få undantag hittar du alla delar som nämns nedan i Comfort- V katalogen. Om de inte finns där beror det på att vi hade en representant i USA hösten 1976 och han hade en del godsaker med sig i bagaget och dessa har inte hunnit provas tillräckligt för att komma med i denna utgåva.

När vi började arbeta med bilen var den registrerad, alltså en vanlig gatbil, med dragkrok. Denna sitter för övrigt kvar, då av klassningsskäl mycket litet är gjort för att lätta bilen. Mattor, baksäte och passagerarstol har tagits bort medan förarstolen bytts mot en Nomex-klädd tävlingsstol, Ridgard. Komplett störtbåge från Safety Devices har monterats och instrumenteringen kompletterats med varvräknare samt mätare för oljetryck, vatten och oljetemperatur. Instrumenten är av fabrikat VDO.

Till motorn har vi använt ett vanlig 2 liters block och försett det med smidda Mahle kolvar. Original vevstakarna har riktats och vägts ihop med kolvarna. Vevaxeln är balanserad och på den monterades ett lättat svänghjul.

För att vara säker på att klara oljeförsörjningen under de höga belastningarna det skulle bli frågan om monterades en B30 oljepump och Mocal oljekylare, 19 rader, och termostat. Till motorfästen har vi använt Volvos marina utförande som är styvare i gummit.

Toppen är bearbetad från Volvocupstrimning med bl. a hårdare ventilfjädrar och större ventiler med motsvarande upptagning av kanaler och polering av dessa. Kamaxeln har vi fått prov från "ipd". Stötstänger och lyftare, här valde vi givetvis Sig Erson Special."

"2 sr weber 48 DCOE svarar för bränsleförsörjningen via Mangoletsi insugningsrör. Före flottörhuset på respektive förgasare har vi placerat bränslereduceringsventiler för att få ett jämnare tillflöde utan skumning. detta är ett utmärkt komplement till "flojet" flottörventiler och mycket riktigt har vi inte haft problem bränslesystemet överhuvudtaget.

För att bränslet skulle antändas så snabbt och säkert som möjligt vid exakt rätt tidpunkt monteradesett Mobelec E20 elektroniskt tändsystem.

Växellådan har gjorts tätstegad med som original 4 lägen. På bakaxeln monterades Dana-Spicer diff-spärr och utväxlingen ändrades till 4,56. Denna har kunnat användas på samtliga banor bilen körts.

Väghållningen har vi förbättrat genom att montera lägre och hårdare fjädrar samt "ipd" krängningshämmare både fram och bak. Vidare har vi förbättrat "rollcenter" genom att sänka infästningen av den övre främre bärarmen 30mm. I bakvagnen byttes alla bussningar av gummi mot utförande i nylon som vi själva svarvade. Detta styvar upp alla fjädrade delar såväl radiellt som axiellt och rörelsen inbördes blir väsentligt mindre vilket stabiliserar väggreppet högst avsevärt.

För att trycka ned drivhjulen hårt i backen och därmed göra vägegenskaper och motor rättvisa monterades en vinge som är hämtad från en F 3:a. Detta eliminerar dessutom de överstyrningsproblem vi hade innan. Däcken är monterade på Speedline 6x13 tum, stötdämpare: Koni sport. Framspoilern är Amazon frontspoiler som dragits ned lite extra, denna är inte serieproducerad. Slangar från hålen i spoilern sörjer för frambromsarnas kylning. Som framgår av motorbilden saknas batteriet på sin ordinarie plats. Det är placerat i bakluckan för att jämna ut vikten eftersom Amazonen är relativt framtung. Vår vän Slim Borgudd har både varit med och gjort iordning Comfort Amazonen och sedan rattat den i de praktiska proven. Slims erfarenhet från Formel 3 har givetvis varit en stor hjälp och vi tycker vagnen hävdade sig väl i hans händer de få tävlingar den hann starta mot slutet av banracingsäsongen."

Vad hände med Comfort Amazonen?

Troligtvis tog Nettan över bilen för att sedan exporteras till Holland där den kördes i Volvo cup. Idag lär endast drivlinan finnas kvar.

Artiklar

SM- titeln bärgades 1974 med Comfort Racing hundkojan 

Comfort Racings affärer blomstrade och Hasse Nyström beslöt att satsa ännu hårdare på teamet inför 1974. En nyhet var att man inrättat en klass upp till 1150 cc vilket innebar att Alforna och Escorterna var ute ur leken och kojan åter var en vinnare i sin 1071 cc version. Artikel publicerad första gången 2005.

Comfort Racing Amazonen

Slim Borgudd och Bruno Mårtensson byggde Comfort Amazonen, troligtvis var det en anställd på Comfort Racing som blev av med sin Amazon när man skulle bygga en banracingvagn.

Artiklar med trimtips från Comforts kataloger

Comforts kataloger

Förgasare

Förgasarens uppgift är att blanda luft och bränsle i sådana proportioner att en perfekt förbränning erhålles. Dett är egentligen en mycket svår uppgift. Artikel från katalog Nr.12 1979.

Kamaxlar

Det är väl få motordelar som omges med så mycken mystik som kamaxeln. Man hör ofta folk använda uttryck som "het kam. 320 graders vinkel, högt lyft" etc. Artikel från katalog Nr.12 1979.

Att bygga mini - dragster

Ett av de mer uppmärksammade ekipagen inom dragracing i Sverige är ett av de minsta. Vi menar Lasse Nilssons lilla Volvo dragna dragster. Artikel från katalog Comfort-V Nr.2 1977.

Bilmotortrimning

Vi får ofta förfrågningar per brev och telefon angående bilmotortrimning och har alltså konstaterat att det finns ett utbrett intresse för detta i landet. Artikel från katalog Nr.12 1979.

Tändinställning

Kraven att bilmotorn skall trimmas så ekonomiskt som möjligt ökar starkt. Dels av miljöskäl, renare avgasre, och dels av resursskäl, lägre energiförbrukning. Artikel från katalog Nr.12 1979.

Väghållning

Man skulle kunna skriva en avhandling, dubbelt så tjock som denna katalog om bara väghållning. Området är det absolut svåraste och mest komplicerade inom tävlingsbilkonstruktion. Artikel från katalog Nr.12 1979.