Allmänna råd vid bilmotortrimning

Artikel som publicerades 1979 i katalog 12-79

Skrivet av Sebastian Wrethagen och Bosse Fernström.

Bild ovan: Hundkojan som vann SM i klassen upp till 1150 kubik, till vänster Sveriges snabbaste kojaförare Lennart Svart Ola Persson och till höger Björn Sundfeldt från Teknikens Värld. Bilen byggdes från grunden av Comfort Racing med hjälp av Richard Longman.

Vi får ofta förfrågningar per brev och telefon angående bilmotortrimning och har alltså konstaterat att det finns ett utbrett intresse för detta i landet. Här nedan ger vi några råd vad det gäller vanlig sporttrimning.Senare kommer vi till mer avancerad trimning. För att göra det lätt för dig delar vi in det hela i olika steg. Varje steg kompletterar det föregående vad gäller trimningsdetaljer. Om du följer det hela steg för steg får du en alltmer trimmad motor samtidigt som du kan använda de delar du tidigare skaffat.

STEG 1

Byte av ljuddämpare mot en med mindre genomströmningsmotstånd. Byte av luftfilter till ett s.k. sportfilter. Om förgasaren och tändningen finjusteras, kan dessa åtgärder möjligen ge en effekthöjning. Denna blir dock av det obetydligare slaget.

STEG 2

Byte av avgasgrenrör mot ett av extractortyp. Byte av förgasare och insugningsrör. Detta ger, om man verklgen bemödar sig med att hitta rätt bränsleluftblandning, en relativt stor effekthöjning och till rimligt pris. Här kan det också vara på sin plats att montera hårdare ventilfjädrar, så att du kan flytta varvtalsgränsen en bit uppåt.

STEG 3

Montering av specialkamaxel. Till de flesta europeiska och vissa japanska bilar finns det olika specialkamaxlar att tillgå. Innan du bestämmer dig för en kamaxel bör du fundera på vilka egenskaper du vill att din bil skall ha. Har du "råd" att offra en del segdragningsförmåga till förmån för bättre "skjut" på höga varv? Eller vill du ha en bil som är stark över hela registret men som inte är så våldsam på höga varv? Du bör således gör klart för dig hur du vill ha din motor innan du köper en specialkamaxel. Då slipper du bli besviken och det är lättare för oss att avgöra vilken kamaxel som passar dig bäst. Byte av kamaxel ger en effekthöjning som verkligen känns. Både acceleration och toppfart ökar ganska kraftigt.

STEG 4

Montering av ett specialtopplock med större kanaler och bearbetade förbränningsrum. Ett dylikt topplock medför också förhöjd kompression. Specialtopplock finns i flera olika utföranden. Du kan oftast välja mellan olika ventilstorlekar och varierande bearbetningsstadier. Vad du bör tänka på om du avser att använda bilen i daglig trafik, är att inte välja ett topplock med för stora kanaler. Motorn förlorar nämligen vridmoment då genom att gashastigheten blir för låg. Du bör dessutom se till att kompressionsförhållandet ej överstiger värdet 10,0:1.

Om du gjort alla de åtgärder som beskrivits under steg 1-3 och dessutom monterat ett specialtopplock, har du en bil som är avsevärt snabbare än originalet. För att nå bästa resultat bör du utföra ändringarna under steg 3 och 4 samtidigt. Det är ingen nödvändighet, men om kassan tillåter är det att rekommendera.

Mesta möjliga valuta får du för de pengar du investerat i trimningsdetaljer om du följer följande almänna regler vid monteringsarbetet.

1. Motorn måste givetvis vara i gott skick. Den behöver inte vara fabriksny, men man bör kontrollera att vevaxel, vevstakar, cylindrar och kolvar är i gott skick..

2. Motorblockets tätningsyta mot topplockspackningen skall vara helt plan. Om inte, låt någon verkstad slipa blocket.

3. Vevaxel, svänghjul, koppling och remskiva bör lämnas till någon specialfirma för statisk och dynamisk balansering.

4. Kontrollera att vevstakarna är raka. Detta måste utföras i specialjigg.

5. Oljepumpen måste vara "som ny". Bäst är att skaffa en oljepump med högre kapacitet än originalet. Sådana pumpar finns till ett flertal motorer.

6. Alla lager bör ersättas med nya. Bäst är att välja competition- lager gjorda för hård belastning.

7. Vi hopmontering av motorn skall alla delar vara ordentligt rentvättade. De åtdragningsmoment som finns i verkstadshandboken skall följas. Smörj gärna lager och glidytor ordentligt med motorolja före hopmonteringen.. Detta nedbringar slitaget under första startögonblicket innan oljepumpen hunnit arbeta upp trycket.

Vi har utvecklat resonemanget ytterligare och i de följande avsnitten kommer vi att mer detaljerat redogöra för motortrimning. Många har kanske invändningar mot vad vi här nedan skriver. Profeternas mångfald är stort inom trimningssektorn och var och en blir ju som bekant salig på sin tro.Vi gör absolut inte anspråk på att vara ofelbara eller att kunna allt. Målet är att ge en så lättfattlig och vederhäftig anvisning som möjligt. Texten baserar sig främst på egna och andras erfarenheter, men även utländsk litteratur i ämnet har fått släppa till material. Vi är glada om vi får synpunkter, positiva såväl som negativa, på vår katalog. Så om du har några synpunkter, hör av dig till oss.

MOTORBLOCK

Vi börjar med motorblocket. Inled med att undersöka gjutningen och kontrollera att inga sprickor finns. Använd en finskuren fil och ett skavstål för att avlägsna gjutskägg. Kontrollera att alla ytor som skall täta är plana. Med passande gängtappar bör man eftergänga alla bulthål. Kontrollera alla borrade oljekanaler så att de är fria från grader och spånor. På vissa motorer lönar det sig att borra upp oljekanalerna vid oljepumpen för att öka flödet.

När grovarbetet är gjort skall blocket planas medelst fräsning, eller ännu hellre, slipning i precisionsslip. Hur mycket man skall ta ned blocket beror på vilket topplock man tänker använda. Därefter bör alla bulthål i blocket gradas med en handborrmaskin försedd med skruvförsänkare. Till sist tvättas blocket mycket noga och blåses med tryckluft i alla oljekanaler.

Om man vill kan man måla blocket med någon lämplig färg. Tillse dock att färgen tål minst 100 grader. Mattsvart färg ger bästa värmeavledning.Om blocket är försett med pinnbultar är det lämpligt att dessa dras i nu. OBS! Använd absolut inte polygriptång till detta arbete. Dra istället ihop två st muttrar mot varandra och använd därefter en fast nyckel.

Vissa motorer förses ibland med ramlageröverfall av stål. Dessa måste i så fall passas in och arborras. Beträffande överfallsmuttrar bör man alltid använda ny sådana av god kvalitet. Brickor skall ej användas under dessa muttrar. En liten klick Loc Tite kan dock vara på sin plats.

Sid 1 | Sid 2 | Sid 3